Monday 3 June 2024

Tugas Sekolah 6-11-2013

 

When someone comes into your life, Allah sends them for a reason. Either to learn from them or be with them till jannah..

Perpisahan. Clash. Break up. Putus.

Pernahkah anda semua mengalami situasi ini?

Mungkin inilah perkataan yang sangat menyeksa jiwa kebanyakkan daripada kita. Kita merasakan ini adalah satu “musibah” yang sangat besar, yang sangat menyesakkan dada, yang mudah sekali untuk menjatuhkan butiran air mata.

Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika begitu banyak saat-saat indah bersamanya, yang sentiasa terbayang di benak kita.

Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita takut tidak dapat menemui yang seperti dia lagi dan kita merasakan hanya boleh bahagia dengannya sahaja.

Kita takut, apabila berpisah dengannya, kita tidak akan ada sesiapa lagi.

Ada juga diantara kita yang terpaksa memutuskan hubungan atas dasar keluarga yang tidak merestui. Tidak sama taraf, perbezaan agama, faktor jarak dan pelbagai lagi alasan yang kita tidak mampu kawal.

Dan yang paling baik dan terpuji bagi saya, adalah mereka yang memutuskan sebuah hubungan cinta kerana ingin menjaga agama dan maruah diri dari fitnah dan dosa cinta.

Namun saya pasti, setiap terjadinya “putus hubungan” ini, pasti diiringi dengan air mata, kesedihan, kemurungan dan rasa kecewa. Kalau tak banyak, mesti apa juga secebis perasaan ini even sedikit.

Tapi ia tak pelik pun, normal. Tiada manusia yang tidak sedih dengan sebuah kehilangan.  Mana ada manusia yang mahu kebahagiaannya hilang.

Tetapi mengapa kita perlu bersedih berlebih – lebihan?

Apakah alasan utama yang kita untuk terlalu sedih untuk sesuatu yang masih tiada hitam putih, yang masih ghaib. Lagikan orang yang sudah berkahwin pun boleh bercerai.

Kenangan? Kerana terlalu banyak saat indah bersamanya? Hidup ini bagaikan putaran roda, jangan menyandarkan hidup kita hanya kepada kenangan.

Mungkin pada waktu lalu kita gembira bersama dia, tetapi sekarang adakah kita masih gembira? Dan apa yang pasti, masa depan belum tentu menjanjikan rasa bahagia seperti masa lalu.

Dan kesedihan yang sedang kita lalui ini, tidak selamanya akan begini. Percayalah, kita akan temui bahagia setelah diuji untuk bersabar. Setiap kehilangan ada pembelajaran yang membuat jiwa makin dewasa.

Atau mungkin menjadi sebuah proses untuk melepaskan sebuah ego dalam diri. Di saat kehilangan, kita jadi meringkuk seperti bayi yang tak punya kuasa.

Kita harus melepaskan seseorang kerana kita tahu jika Allah mengambil sesuatu, Dia telah siap memberi yang lebih baik.

Kata orang bijak, manusia tak memiliki apa-apa kecuali pengalaman hidup. Kita sedar kita tak pernah memiliki apa-apa pun, kenapa harus tenggelam dalam kepedihan yang berlebihan ketika kita kehilangan?

Takut untuk Memutuskan cinta.

Ini lagi satu masalah yang menghantui kebanyakkan orang. Takut untuk meminta kata putus. Memang susah untuk memutuskan cinta dengan seseorang apatah lagi jika dia pernah dekat dengan kamu. Tidak mahu menyakiti dan tidak mahu orang yang mendendami.

Sebelum itu, apa yang menyebabkan kita patut memutuskan hubungan? Putuslah jika orang yang kamu suka itu seorang yang fasik, tidak melakukan solat, mengajak kamu melakukan maksiat, tidak memberatkan agama.

Juga putuslah jika cinta ini melalaikan kamu dari Allah, pelajaran, ibu bapa.

Jangan teruskan hubungan dengan orang yang tidak serius dengan sebuah perkahwinan. Suruhlah dia datang jumpa ibu bapa, Jika dia betul – betul dengan anda. Janji mulut sahaja tak cukup, kena tunjuk usaha. Percayalah, cinta selepas nikah itu lebih indah.

Saya ulang sekali lagi, cinta selepas nikah itu lebih indah.

Memutuskan. Perkara sukar tetapi sebenarnya mudah, kesulitannya hanya kerana kita enggan menyakiti seseorang. kalau hubungan itu menjurus ke arah dosa dan kelalaian, maka putus sahaja.

Jangan takut menyakiti hatinya, kerana dia hanya mengajak kita kearah kemaksiatan. Yang mana kita pilih, samada menyakiti dia ataupun menyakiti Allah?

Suatu hari nanti kita akan rasa betapa bertuahnya diri kita. Kita akan sedar betapa beruntungnya Kita diuji sebegitu. Cuma awak kena bangun dan teruskan hidup terlebih dahulu,- penulisbuta

Takdirkanlah yang terbaik untukku apapun keadaannya dan jadikanlah aku redha dengannya.. amin..

Malam kali ini saya memposting artikel tentang Kata-kata atau Ungkapan Perpisahan Sekolah. Setelah selesai saya melaksanakan UNAS (Ujian Nasional) kemarin kami dikumpulkan di depan kantor sekolah aku yaitu SMP Negeri 6 Banjar Agung. Rasanya sedih tinggal menghitung hari aku dengan teman-teman sekolahku akan berpisah dan mungkin tidak ketemu lagi (Ya kalau Lulus,,) itu kata temen aku :D wkwk. Saat ini mungkin teman-teman atau adek-adekku yang lagi mempersiapkan kata-kata untuk perpisahan sekolah kerena mereka khususnya yang sudah melaksakan ujian nasonal baik tingkat SMP maupun tingkat SMA, tentunya mereka pengen membuat kaka-kata untuk perpisah pada guru-guru mereka atau adek-adek kelas mereka yang dia tinggalkan.

 

Baik untuk mengatasi hal tersabut info menarik akan membantu para adek-adek yang akan melaksanakan perpisahan sekolah. silahkan adek-adek lihat di bawah ini :

UCAPAN SELAMAT JALAN DARI ADIK KELAS

 

Hari ini adalah hari yang bahagia bagi kita yang ada di tempat ini pagi ini kita di kelilingi oleh orang kita cintai. Berbicara tentang cerita, pasti tidak terlepas dari kebahagiaan

 

Kebahagiaan yang raih selama ini tentunyna berawal dari orang-orang yang kita kasihi, terutama kedua orang tua. Ibu, ibu yang bersusah payah,serta pengorbanan hidupnya demi kebahagian hidup anaknya ayah, ayah yang selama ini bersusah payah mencari nafkah dan bersusah payah bertunhkus lumus demi kesuksesan anaknya supaya bisa mencapai pendidikan yang lebih tinggi.Namun, semua itu belumlah tampa ada kehadiran seorang pembumbing mereka adalah guru.Guru yang tidak bosan-bosannya membimbing, mendidik,mengajari,serta menasehati kita,agar kita menjadi orang-orang yang mempunyai ilmu,akhlak,serta menjadi generasi penerus bangsa dan agama.

 

Tamparan,cubitan omelan mereka,semua bernuansa pendidikan tidak ada sedikitpin rasa benci ,dendam yanng terpendam didalam hati mereka.

 

Ka’ selama ini kita di didik serta di gembleng di lingkunngan ma’had ini banyak kenanghan yang kita lalui bersama suka duka serta canda tawa yang menghiasi hari-hari kita. Ka’ tak terniat hati ini untuk berkata lancang tapiu jujur ku katakan dari lubuk hat iku yang paling dalam. Majulah ,raih kesuksean teruslah berjuang jangan pernah menyerah meski arah rintangan terus menghadang.

 

Ka’ setalah kaka keluar dari pondok ini nanti,jangan pernah lupakan kami semua yang engkau tinggalkan ustad dan ustazahmu serta adik-adikmu.

 

Untuk terakhir kalinya kami mendoakan semoga perjalanan nanti dimanapun kaka berada kaka akan menjadi orang yang sukses serta mendapat perlindungan dari Tuhan.

 

 

 

 

Buat Temanku…
Tidak ada pertemuan yang tak terpisahkan… bisa bersamamu selama ini adalah sebuah anugerah yang terindah karena bersamamu kita telah mengukir kesan yang indah tiada tara yang tak akan lupa hingga akhir masa.

Buat Sahabat…
Dirimu adalah yang istimewa disini dihati ini dimana kita bisa saling berbagi bersama tentang suka dan duka, terima kasih atas nasehatmu, terima kasih atas perhatianmu, maafkan atas kekhilafanku… aku akan selalu mengenangmu sepanjang waktu.

Buat Kekasihku…
Dirimu adalah segalanya bagiku, inspirasi atas segala inovasiku, nafas dalam kehidupanku, semangat dalam lemahku, gairah dalam kelesuanku.
Kasihku padamu seperti kasihmu padaku yang tak akan pudar dimakan waktu, meski senja tlah berlalu tunggu aku diujung jalan itu…
tempat dimana kita pernah bersatu… 

Dipetik dari Kahlil Gibran, ³ketika tiba saat perpisahan janganlah kalian berduka,sebab apa yang palingg kalian kasihi darinya mungkin akan Nampak lebih nyata darikejauhan ± seperti gunung yang kita Nampak lebih agung apabila melihat daripadang dan dataran..´

 

"Kadang-kadang hal-hal yang terungkap secara berbeda dari apa yang akan diharapkan beberapa hari lalu. Meskipun saya meninggalkan Madrid, saya berharap Anda dan tim Anda mendapat yang terbaik di masa depan,” terang mantan pemain Werder Bremen ini.

SIRIH BERLIPAT SIRIH PINANG

SIRIH DARI PULAU MUTIARA

PEMBUKA KATA SELAMAT DATANG

AWAL BISMILLAH PEMBUKA BICARA.

 

Sarung ketupat berisi inti

Dibawa budak sambil berlari

Kehadiran semua sangat dihargai

Moga Majlis kita dirahati ilahi

 

YANG BERUSAHA DAN YANG DIRAIKAN – TN HJ. RADZI BIN ISMAIL

YANG DIHORMATI TN HJ. ZAMHANA BIN HJ ISMAIL – YDP PIBG SMKSK

TN. HJ. MASRI PEN. YDP

GURU-GURU PENOLONG KANAN

KETUA-KETUA BIDANG

GURU-GURU DAN SETERUSNYA MURID-MURID YANG DIKASIHI.

TANAM PISANG BERSAMA CIKU

TANAM BIAR DEKAT-DEKAT

MARILAH KITA MEMOHON RESTU

AGAR MAJLIS MENDAPAT BERKAT

 

Bagi menambah keberkatan Majlis kita pada hari yang penuh bermakna ini, marilah sama-sama kita menadah tangan mengaminkan bacaan doa yang akan dibacakan oleh USTAZ IMAM SUBUKI

 

Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan.

 

Amin Amin Ya Rabbal `Alamin

 

Majlis merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada ustaz imam subuki atas bacaan doa itu tadi.

 

 

Pertemuan berlaku

Di penjuru matamu

Yang ungu lalu membiru

 

Pertemuan berlalu

Di penjuru dadaku

Yang sayu lalu terharu.

 

 

 

Alhamdulillah, syukur kpd allah kerana kita diberi kesempatan berkumpul pada pagi ini bagi memberi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Tn. Hj. Mohd radzi atas khidmat bakti beliau mengemudi seri kandi selama ……………

Beliau akan berpindah tempat bertugas tetapi masih di bawah payung yang sama, dan tempat bertugas baru beliau ialah SMK Khir Johari Sg.Sumun Perak.

Sebagai guru dan murid-murid, kita akan kehilangan seorang pengetua  yang prihatin yang lowprofile,

 

 

Majlis pada pagi ini dimulakan dengan ucapan wakil pelajar.

Di jemput………………………………………….

 

Berikut ucapan daripada YDP PIBG, iaitu ………………………………….

Dengan hormatnya dipersilakan

 

Kini, tibalah masa yang ditunggu-tunggu iaitu ucapan daripada tn. Hj. Mohd radzi ismail

Hadirin dan hadirat yang dihormati sekalian

 

Tiap pertemuan pasti ada perpisahan

Itu adat, itu lumrah kehidupan

Begitulah rentetan perjalanan

Walau sukar untuk ditelan

Tapi kaki tetap mengorak jalan

Selagi hayat dikandung badan

Hidup adalah perubahan

Tak tau bagaimana lajunya putaran

Tapi roda selalu berputaran.

 

Dalam setiap perjalanan kita merantai kisah

suka duka

tangis tawa

Kita banyak berkongsi masalah

  kadang-kaadang kita tak sehaluan

Tapi lebih banyak kita bergandingan tangan.

 

Para hadirin sekalian, kita telah pun berada di hujung acara.

 

Kuning emas masaknya padi

Mawar merah dalam jambangan

Terima kasih daun keladi

Budi tuan jadi kenangan

 

Tuai padi antara nampak

Esok jangan layu-layuan

Intai kami antara nampak

Esok jangan rindu-rinduan

 

Pada kesempatan ini juga, saya ingin memohon ribuan kemaafan andai ada salah dan silap sepanjang  mengacarakan Majlis ini.

 

Pergi ke dusun memetik kelapa

Kelapa muda si kelapa barli

Jari disusun maaf dipinta

Panjang usia bersua kembali

 

 

Dengan itu, berakhirlah sudah Majlis kita pada hari ini.

 

No comments:

Post a Comment

© 2012 Segenggam Cahaya | Powered by Blogger | Design by Enny Law - Supported by IDcopy